Kina-eksport giver travlhed

Aldrig tidligere har PostNord sendt så store mængder ud af Københavns Lufthavn med kurs mod Kina.

I en årrække har samhandlen mellem Kina og den vestlige verden i første række drejet sig om billig kinesisk eksport. Imidlertid er en stor kinesisk middelklasse vokset frem de seneste år, og herfra efterspørges i stigende grad forholdsvis dyre, europæisk producerede varer.

En række pakkeaftaler

I forlængelse af den tendens har PostNord Danmark siden primo 2014 være aktiv i forhold til Kina. Det er foregået med introduktionen af handelsplatformen ULE, hvorfra danske netbutikker kan sælge direkte til den kinesiske forbruger. Dertil skal lægges en række pakkeaftaler med danske aktører på det kinesiske marked, der er blevet opmærksomme på, hvad PostNord kan levere inden for logistik.

Udviklingen i retning af Kina som stadig større aftager af vestligt producerede varer slår også tydeligt igennem i de mængder, som PostNord sender ud af Københavns Lufthavn.

50 tons om uge

På en gennemsnitlig uge løber forsendelserne op i ca. 50 tons. Til sammenligning var tallet for få år siden ca. 30 tons – om måneden. Tallene dækker over både Danmark og Sverige, da alle svenske pakker flyves ud af København.

- Jeg synes, det er en succeshistorie uden lige, at vi har oplevet en sådan vækst, siger Mette Boisen, chef for International Post, Produktionsudvikling, PostNord Danmark.

Hun tilføjer, at der blandt mere velstående kinesere er stor prestige forbundet med at købe varer i Europa. Det kan være design eller fx mælkepulver til børnefamilier.

Al pakning foregår i Internationalt Postcenter (INC) i Kastrup i containere til flyene.

EU-udbud på transport

Netop nu er PostNord i færd med at gennemføre et EU-udbud på transport af post med fly. De nye aftaler gælder for en toårs periode med option for endnu tre år.

- Vi er blevet en rigtig interessant partner pga. vores store mængder, og samtidig har vi et godt ry som en troværdig samarbejdspartner, så det gør også, at vi står stærkt, når vi forhandler nye kontrakter, forklarer Mette Boisen.

Hun forventer, at mængderne til Kina langt fra er færdige med at stige, og formentlig vil næste pakkeboom indtræffe frem mod det kinesiske nytår i begyndelsen af februar 2016.

Sidst opdateret: 14-12-2015 10:12