Levering til tiden er altafgørende for Jollyroom

Forretningen går godt for legetøjsforhandleren Jollyroom. Sidste år modtog virksomheden 80 containere fra Kina. I år kommer der 200. Levering til tiden er altafgørende. - En forsinkelse på en uge ville være katastrofal, siger Michael Kochelski, Jollyrooms ansvarlige for indgående fragt.

Jollyroom sælger legetøj, indretningsprodukter og barnevogne – faktisk alt, hvad der passer til børn mellem 0 og 12 år. Produkterne importeres primært fra Østeuropa og Asien. Leadtiderne er lange.

– Logistikken er det centrale. Hvis den ikke fungerer, slår alt fejl, siger Michael Kochelski.

– Den store udfordring er at få varerne frem til aftalt tid. Hvis noget går galt, er vi nødt til at ændre vores leveringer fra havnen og lægge hele transportplanen om. Hvis vi fik otte containere her til lageret på samme dag, ville vi ikke kunne håndtere det.

Logistikken fungerer godt

Men trods hurtig vækst fungerer logistikken godt, ikke mindst takket være PostNords MA-system (Monitoring & administration system), som Jollyroom begyndte at bruge i foråret. MA-systemet gør det muligt at følge flowet hele vejen fra booking til det er fremme i Göteborg.

– Det giver os fuld kontrol. Ved hjælp af containerens nummer ved vi, hvad der er i hver enkelt container, og at al dokumentation er på plads, siger Michael Kochelski.

Allerede samme dag

Når varerne er pakket ud, fotograferes de i et atelier. Jollyroom skriver en tekst om varen, som sættes til salg i netbutikken. Allerede samme dag kan varerne pakkes og afsendes med PostNord til Jollyrooms kunder i Norden.

Det er ekstra vigtigt, at alle produkter kommer frem til tiden i forbindelse med den hektiske julehandel.

– Det planlægger vi vores kampagner ud fra. Hvis vi ved, at der ankommer en container til havnen 10. december, forbereder vi os, så varerne er på lager to dage senere. Så kan vi køre en kampagne på hjemmesiden 14. december og sørge for, at vores kunder får det, de har bestilt, i god tid før jul. En forsinkelse på en uge ville være katastrofal.

PostNord med siden starten

Jollyroom blev grundlagt i 2010 og har haft PostNord som logistikleverandør siden starten.

– I april i år begyndte vi også at håndtere deres leveringer til Norge. Samtidig blev aftalen forlænget med tre år, siger Daniel Viberg, PostNords kundeansvarlige, som er imponeret over Jollyrooms succes.

– Da jeg første gang mødte deres administrerende direktør, havde han en plan, som det næsten var svært at tro på, men de har overgået alle forventninger. Nu er de i en ekstrem vækstfase og er allerede vokset fra det store lager de flyttede til for 1½ år siden. Det er spændende, at vi kan bidrage til deres voksende forretning.

Sidst opdateret: 07-12-2015 13:57