Ny belysning sparer energi i Umeå

PostNord Sveriges fryseanlæg i Umeå får med tilskud fra PostNords Miljøfond og den svenske miljøorganisation Naturskyddsföreningen snart mere energieffektiv belysning.

Mårten Sjölin, PostNord Sveriges miljøchef, fortæller:

- Det fryselager, der er tale om, er 1.200 kvadratmeter stort og har i dag gammeldags belysning med højtryksnatriumlamper. Disse armaturer er vanskelige at styre: Hvis armaturerne slukkes, går der op til 20 minutter, inden de kan tændes igen. Derfor er de tændt hele døgnet, og det afgiver en masse varme. Det er problematisk i et køleanlæg, hvor man vil holde temperaturen nede, siger Mårten Sjölin, PostNord Sveriges miljøchef, og fortsætter:

- Når vi nu går over til LED-lamper, reduceres energiforbruget dels på grund af mere effektiv belysning, dels på grund af mindre varmeafgivelse, som igen giver et lavere kølebehov.

Finansieres af den svenske Naturskyddsföreningen

Projektet finansieres med tilskud fra PostNords Miljøfond og den svenske Naturskyddsföreningens energieffektiviseringsfond, der finansierer projekter, som reducerer elforbruget i bl.a. industrilokaler og andre lokaler.

- Vi har tidligere monteret solcelleanlægget på Arken med tilskud fra Naturskyddsföreningen og er åbne for at gennemføre flere projekter af denne type.

I forbindelse med udskiftning af belysningen installeres der også et mere avanceret styresystem til lyset i fryseanlægget. Med det nye system kan man f.eks. dæmpe belysningen og optimere brugen af bevægelsesdetektorer, som automatisk tænder og slukker lamper.

Arbejdet med at udskifte belysningen forventes at være afsluttet i januar næste år.

Forbedrer arbejdsmiljøet

– Skiftet til LED-belysning giver store energibesparelser og forbedrer arbejdsmiljøet i anlægget, fordi lyset fra LED-lamper er mere behageligt for øjnene. Det er også et skridt på vejen mod vores mål om at reducere energiforbruget i PostNord Sveriges ejendomme med 30 pct. inden 2020, siger Mårten Sjölin.

Sidst opdateret: 20-11-2015 14:43