Footway: "Logistik er kernen i e-handel"

Internetskogiganten Footway drev selv sit lager. Men efter et besøg på PostNords TPL-lager i Helsingborg, Sverige, kom de på andre tanker. I dag er virksomhedens logistik samlet hos PostNord.

Da Footway blev etableret i 2010, havde Daniel Mühlbach, grundlægger og administrerende direktør, allerede solid erfaring med e-handel efter at have startet og drevet kontaktlinsebutikken Lensway. Der er to grunde til, at han valgte at satse på lige netop sko. Den ene har at gøre med forbrugermagt – sko er et meget mere spændende produkt at tale om end kontaktlinser. Den anden handler om logistik.

Logistik er kernen

– Logistikken bliver kompliceret, når man vil handle med sko på nettet, og det er sjovt, synes jeg, siger Daniel Mühlbach. For logistik er kernen i e-handel, og når logistikken er vanskelig, er der mange muligheder for at overgå konkurrenterne.

Med Daniel Mühlbachs baggrund og interesse for logistik havde det været naturligt at opbygge sit eget lager i Footway.

– Vi investerede temmelig meget for at gøre det rigtig godt og slippe for at lave det om. Men efter købet af Brandos i 2013 indså jeg, at det måske ville være stort nok i højst to år mere. Vi diskuterede flere forskellige muligheder. Bl.a. at "hjemtage" Brandos lager fra PostNord TPL i Helsingborg og selv opbygge et nyt, større logistikapparat.

Men et besøg på centret i Helsingborg fik Daniel Mühlbach til at skifte mening.

– Jeg forstod, at virksomheden dér var rigtig god og havde dygtige og engagerede medarbejdere. Lageret er også utrolig veldesignet og dimensioneret til omfattende opskalering.

Footway gjorde med andre ord det stik modsatte af, hvad de selv havde forestillet sig fra begyndelsen.

– En del af vores eksterne investorer fik kaffen galt i halsen, da jeg sagde, at vi ikke ville beholde lageret i Kista. Men logistikken bliver ikke nødvendigvis bedst, bare fordi den håndteres så tæt på som muligt.

Daniel Mühlbach har ikke fortrudt, at han valgte PostNord. Efter flytningen faldt det hele hurtigt på plads. De dobbelte erfaringer med "børnesygdomme", dels fra Footways egne lagre, dels fra Brandos TPL-lager, var til stor hjælp.

– Vi udnyttede hinandens erfaringer og har foretaget mange forbedringer. Vi har f.eks. implementeret automatisk sortering og søndagsafsendelse. Vi har også effektiviseret bulkplukningen til vores outlet.

Gensidig forståelse

Gensidig forståelse har været en forudsætning for den velfungerende logistikvirksomhed, Footway har opbygget sammen med PostNord.

– Jeg plejer at sige, at det, man er ekspert i, det kan man også outsource. Hvis man har forståelse for hinanden på det niveau, der kræves, sådan som vi har, opstår der meget få problemer.

Sidst opdateret: 12-08-2016 10:46