PostNord får guldplacering på IPC's miljørangliste

PostNord fastholder en høj standard i sit miljøarbejde. For nylig opnåede koncernen for tredje gang en guldplacering på International Post Corporations årlige rangliste.

Comarth elbilPostNord har ligget blandt top fem, siden målingerne begyndte i 2008.

– Vi er stolte af vores miljøarbejde – at vores strategi holder. Vi har et ambitiøst mål, der samtidig er godt forankret i aktiviteter, som skal føre til, at vi når målet, siger Susanna Fink, PostNords miljø- og kvalitetschef.

PostNords miljøarbejde er gennem flere år blev vurderet som noget af det bedste i branchen af International Post Corporation (IPC), samarbejdsorganet for verdens førende postvirksomheder. I vurderingen måles de deltagende postvirksomheders kvalitative miljøarbejde ved, at alle virksomhederne bl.a. besvarer spørgsmål om ledelsens engagement i klimaarbejdet, hvor stor flåden af elkøretøjer er, og hvordan udledningsniveauerne er.

I forbindelse med årets rangliste blev 20 postoperatører vurderet. Fem nåede guldniveau, og en af dem var PostNord.

– PostNords miljøarbejde er fortsat i høj klasse. Vi er steget lidt og har en stabil placering. Det er svært at gennemføre store forandringer, når man allerede ligger på et højt niveau.  Placeringen er en tillægsgevinst og en bekræftelse af, at vi er på rette vej, siger Susanna Fink.

PostNord har som langsigtet mål at reducere CO2-udledningen med 40 pct. inden 2020, og man er godt på vej til at nå målet. Alene sidste år faldt udledningen med næsten 8 pct. i forhold til året før, og samlet er udledningen reduceret med 23 pct. siden 2009. Der arbejdes løbende med aktiviteter for at nå målet.

– Vi arbejder med aktiviteter på flere områder. Det drejer sig f.eks. om at bruge biobrændstoffer i stadig større udstrækning, transportere med tog, hvor det er muligt, og reducere brugen af fly, energieffektivisere lokaler og bruge grøn el, fylde bilerne og optimere ruter. 27 pct. af den samlede køretøjsflåde er elkøretøjer, og medarbejderne uddannes løbende i brændstofbesparende kørsel. Vi er nået et godt stykke vej, siger Susanna Fink.

Fremtidsplanerne for miljøarbejdet påvirkes også af eksterne faktorer.

- Vi skal f.eks. stille de rigtige krav til vores underleverandører, fordi de udledninger, der opstår, når vi bruger leverandører til transport, indgår i vores miljømål. En anden udfordring, der skal håndteres, er omverdensfaktorer som f.eks., at jernbanen er meget mangelfuldt vedligeholdt, og hvor meget biobrændstof der er adgang til i alle de nordiske lande.

Sidst opdateret: 28-09-2016 10:46