Studerende hacker nye tjenester hos PostNord

I et intensivt døgn i februar er omkring 40 studerende inviteret til Arken for at "hacke"* sammen. Målet er at finde nye, kreative løsninger til PostNords digitale tjenester og sætte koncernen på kortet for kommende IT-medarbejdere.

Hackathons er blevet et mere og mere kendt begreb i Sverige. Det går ud på, at en række mennesker med viden om programmering mødes for at udvikle digitale løsninger (*at "hacke") i et bestemt tidsrum.

– Det er noget, mange virksomheder beskæftiger sig med, og vi er nødt til at følge med udviklingen. Dels for at være attraktive for nye og yngre IT-medarbejdere, dels for at få bedre digitale tjenester og kunne servicere vores kunder og forbrugerne på en bedre måde, siger Maria Naveira Sund, chef for PostNords IT-enhed Rapid Development.

Sammen med Capgemini

Hun har derfor sammen med Capgemini, en af koncernens strategiske IT-leverandører, taget initiativ til at arrangere et hackathon for 40-50 studerende på PostNord i Stockholm i februar. Ud over Maria selv og Capgemini vil også Marias team og E-commerce & Logistics IT hjælpe til før og under arrangementet. I dag åbner den hjemmeside, hvor studerende kan tilmelde sig, og forhåbentligt vil så mange kreative og nytænkende sidsteårsstuderende som muligt deltage.

– Vi håber at få en masse nye ideer og hjælp til nye tjenester, som vi kan tilbyde vores kunder. De studerende har andre forudsætninger end de fleste af dem, der allerede arbejder i PostNord, så de kan forhåbentlig bidrage med en helt anden måde at tænke på og se andre behov og muligheder, end vi kan.

En win-win-situation

Hackathon-døgnet bliver også en win-win-situation, mener Maria Naveira Sund, fordi de studerende får øvelse og erfaring og samtidig mulighed for at skabe relationer til PostNord og de andre samarbejdspartnere, der deltager i eventen. De studerende, der udvikler den bedste løsning, får også en præmie, som Capgemini står for.

– Vi ønsker naturligvis, at eventen bliver vellykket for alle involverede, og håber, at så mange af PostNords medarbejdere som muligt vil komme og se de studerende præsentere deres ideer 17. februar. Hvis det hele går så godt, som vi forventer, er det vores ambition at gennemføre noget lignende i Danmark, så vi kan skabe et koncept til hele koncernen, siger Maria Naveira Sund.

Sidst opdateret: 17-01-2017 09:52