Danske Skove på årets Europafrimærker

Danmarks nationaltræ – bøgen – pryder årets Europafrimærker, hvor det fælles tema i 2011 er "skove".

- Hvert år udgiver de europæiske postvirksomheder frimærker med et fælles tema. I år er temaet "skove", fordi FN har udnævnt 2011 til at være internationalt skovår, fortæller Lene Reipuert, frimærkechef i Post Danmark.

De to frimærker, der udkommer 4. maj, er tegnet af Bertil Skov Jørgensen og viser udsnit af danske bøgetræer. På frimærket til 8,00 kr. pryder den nyudsprungne bøg, og nogle af de mange dyr, der pibler frem om foråret, motivet. Det andet frimærke i værdien 11 kr viser dyrenes efterårssysler og en smuk orangebladet bøg.

- Vi har valgt bøgetræet, fordi det er det vigtigste løvtræ i Danmarks skove og regnes for at være vores nationaltræ. Og så er det i min optik et af verdens smukkeste træer, siger frimærkechef
Lene Reipuert.

Med skovåret 2011 opfordrer FN verdens lande til at forstærke indsatsen for at fremme bæredygtig skovdrift og beskytte og udvikle alle typer skove til gavn for nuværende og fremtidige generationer.

For 5000 år siden var store dele af Danmark dækket af skov. Men langsomt blev skoven ryddet, indtil der omkring år 1800 kun var ca. 3 pct. skov tilbage. Siden dengang er der gjort en stor indsats for at standse skovdøden. Nye træarter er kommet til, og i dag er 12-13 pct. af Danmarks areal dækket af skov – ca. en tredjedel løvtræer og to tredjedele nåletræer. Målet er, at der skal være omkring 25 pct. skovlandskaber i Danmark omkring år 2100.

Frimærker og frimærkehæfte med 12 x 8,00 kroners frimærker kan udover på posthuse og i postbutikker købes via Post Danmark/Netbutik.

Fotos af frimærkerne

Skov 8 kr
Skov 11 kr

Til redaktionen: Fotos af frimærkerne er vedhæftet som bilag og kan downloades på postdanmark.dk, vælg Om Post Danmark, Presse, Fotoarkiv og Frimærker.

Yderligere oplysninger fås hos Martin Pingel, design- og marketingchef i Post Danmark Frimærker, telefon 33 61 09 22.

Sidst opdateret: 02-04-2014 20:35