Kronprinsesse Mary pryder årets velgørenhedsfrimærke

H.K.H. Kronprinsesse Mary støtter hjerterne med et smukt portræt på årets velgørenhedsfrimærke. Overskuddet går til Hjerteforeningen, og det unikke frimærkemotiv blev afsløret af Kronprinsessen selv på et pressemøde søndag 10. juni.

- Hjertekarsygdom er en af de hyppigste dødsårsager i Danmark. Som protektor for Hjerteforeningen håber jeg, at årets elgørenhedsfrimærke kan være med til at kaste mere lys på denne kedelige statistik. En statistik, der skal gøres noget ved, og det kræver, at vi gennem forskning får mere viden om årsagen til og behandlingen af
hjertekarsygdomme, siger H.K.H. Kronprinsesse Mary om baggrunden for hendes protektorat af Hjerteforeningen og afbildning på årets velgørenhedsfrimærke.

Årets velgørenhedsfrimærke støtter Hjerteforeningens arbejde, der blandt andet skal sikre mere viden om kvinders hjertekarsygdomme, så flere kvinder i Danmark overlever en hjertekarsygdom. Hjertekarsygdomme rammer nemlig stik imod, hvad de fleste tror,
ligeså hyppigt danske kvinder som mænd og er skyld i flere dødsfald blandt kvinder end mænd.

- Det er første gang Kronprinsesse Mary optræder alene på frimærke og oven i købet fotograferet, så hun ses forfra. Det er ganske unikt og samtidig et helt naturligt valg, at Kronprinsessen som Hjerteforeningens protektor er portrætteret på årets velgørenhedsfrimærke, fortæller Lene Reipuert, chef for Post Danmark Frimærker. Kronprinsesse Mary har siden 2005 været protektor for Hjerteforeningen og er også livsvarigt medlem af bestyrelsen for Kronprinsesse Marys hjertefond, som støtter
forskning i hjertekarsygdomme blandt kvinder.

Årets velgørenhedsfrimærker sælges med en overpris på 50 øre pr. frimærke og kan købes i landets posthuse, postbutikker og på www.postdanmark.dk fra 11. juni 2012. Pengene går ubeskåret til Hjerteforeningen. På den måde støtter alle, der køber frimærkerne, op om foreningens arbejde med at forske, forebygge og redde liv.

Fotografen bag portrættet af Kronprinsesse Mary, der pryder årets
velgørenhedsfrimærke, er Steen Evald.

Til redaktionen: Flere oplysninger fås hos Morten Nielsen, pressechef i Post Danmark på 33 61 60 01 eller Niels Adler, kommunikationschef i Hjerteforeningen på 22 93 60 38. Foto af frimærket findes på postdanmark.dk, vælg om os, presse, fotoarkiv, og vælg mappen Frimærker i øverste højre hjørne.

Om velgørenhedsfrimærket
Post Danmarks velgørenhedsfrimærke blev første gang udgivet i 1921, og den lille merpris på frimærket har lige siden gjort en stor forskel.
Det er anden gang i dansk frimærkehistorie, at velgørenhedsfrimærket støtter Hjerteforeningen. Første gang var i 1984, hvor et elektrokardiogram tegnet af Rasmus Nelleman var motivet på frimærket.
De seneste år har følgende organisationer fået glæde af et beløb i millionstørrelsen gennem velgørenhedsfrimærker:

- 2011 – Gigtforeningen
- 2010 – Børnecancerfonden
- 2009 - WWF Verdensnaturfonden, Projekt i Vietnam
- 2008 - Kræftens Bekæmpelse, "Støt brysterne"
- 2007 - Kronprins Frederiks og Kronprinsesse Marys Fond
- 2006 - Dansk Flygtningehjælp
- 2005 - SOS Børnebyerne
- 2004 - Børnehjælpsdagen

Om kvinders hjerter og Hjerteforeningen Hjertekarsygdom er sammen med kræft den hyppigste dødsårsag blandt kvinder og skyld i lidt flere dødsfald blandt kvinder end mænd. Der dør næsten en kvinde i timen af hjertekarsygdom.

- 7.602 kvinder døde af en hjertekarsygdom i 2010
- 7.202 mænd døde af en hjertekarsygdom i 2010

Kvinder rammes af hjertekarsygdom i stort set samme udstrækning som mænd. Kvinder rammes dog typisk 10 år senere i livet end mænd. Hjerteforeningen repræsenterer 420.000 hjertekarpatienter.

Sidst opdateret: 02-04-2014 20:25