Over 200.000 henter pakken i garagen

E-handlen tordner frem, og det samme gør antallet af danskere, der vil have deres pakker leveret på adressen, selvom de ikke er hjemme. I den seneste tid har over 500 danskere dagligt tilmeldt sig Post Danmarks Modtagerflex-ordning, og over 200.000 husstande siger nu ja tak til at få pakken leveret i f.eks. drivhuset, legehuset, skuret eller i en særlig pakkepostkasse.

- Turen til posthuset eller postbutikken for at hente det seneste netkøb er for rigtig mange danskere erstattet af et smut ud i garagen. Det er nemt og bekvemt, og derfor er ordningen blevet populær, siger Eva Malene Hartmann, chef i Post Danmark Privatkunder.

Faktisk har hele 13 pct. af de danske husstande, der kan tilmelde sig Modtagerflex, valgt at gøre det og få pakken leveret på et aftalt sted på adressen, hvis der ikke er nogen hjemme, når postbuddet ringer på.

- Vi arbejder hele tiden på løsninger, der skal understøtte e-handlen og gøre det nemt at sende og modtage forsendelser. Derfor er jeg også rigtig glad for, at så mange danskere vælger at benytte vores pakkeservices som Modtagerflex og Døgnposten, siger Eva Malene Hartmann.

Modtagerflex hitter især i Jylland og på Fyn med 136.000 tilmeldte, mens der i den østlige del af landet er 65.000 tilmeldte til ordningen. Enkelte byer er helt oppe på over 40 pct. tilmeldte husstande blandt dem, der har mulighed for det. Det gælder blandt andet Jystrup på Midtsjælland, Martofte på Fyn samt Sjølund og Gesten ved det jyske trekantsområde.

Sådan fungerer Modtagerflex
Beboere i række- og parcelhuse samt landejendomme kan tilmelde sig Modtagerflex via e-Posthuset på Post Danmarks hjemmeside eller ved at få en tilmeldingsblanket på posthuset, i postbutikken, af postbuddet eller ved at kontakte kunderservice på 80 20 70 30. Ved tilmeldingen vælger man blandt ti forskellige muligheder, hvor på grunden pakkerne skal stilles. Er der pakker, som man ikke ønsker leveret hjemme, kan man i stedet vælge at få dem sendt til pakkeautomaten Døgnposten, hvis man opretter sig som bruger.

Til redaktionen: Flere oplysninger fås hos pressechef Morten Nielsen på 33 61 60 01.

Sidst opdateret: 02-04-2014 20:27