Smørrebrød på mærkerne - dansk når det er bedst

Som en hyldest til det danske smørrebrød udgiver Post Danmark 1. juni fire frimærker med motiver af populære smørrebrødsstykker.

- Det danske smørrebrød har gennem årene fået status som en elsket nationalret, der samtidig har opnået international anerkendelse. Den bedrift vil vi i Post Danmark gerne anerkende, og vi udgiver derfor fire flotte frimærker med appetitvækkende smørrebrød, siger Lene Reipuert, chef for Post Danmark Frimærker.

Højt belagt smørrebrød er, siden det så dagens lys i 1880'erne, blevet en central del af dansk mad-kultur. Nu udkommer de traditionelle danske stykker ligeledes på frimærker og bliver dermed foreviget i dansk kulturhistorie.

Alle fire smørrebrød – der udkommer på frimærke – er kendte klassikere. Ud over et stykke med æg og rejer er der også dækket op med et stykke med rullepølse - begge på frimærker til 6,00 kr. Derudover serveres en lækker kartoffelmad – på frimærket til
8,00 kr. - og sidst, men ikke mindst et stykke med roastbeef – på frimærket til 16,00 kr.

Frimærkerne fås også som hæfte med 10 stk., som temaark serveret på tallerken med otte stk. og som prestigehæfte højt belagt med billeder, historier og ikke mindst de farverige frimærker. Bag de fire frimærker står den grafiske designer Peter Dam.

Frimærkerne kan købes på www.postdanmark.dk samt i posthuse og postbutikker rundt om i hele landet fra 1. juni. På udgivelsesdagen 1. juni vil der desuden blive afholdt et særligt arrangement i Post Danmarks showroom på Købmagergade 33 kl. 10.00-18.00. Her kan købes frimærker og førstedagskonvolutter, og det er muligt at få stemplet med et særligt førstedagsstempel. Der vil desuden være gratis smørrebrødspostkort samt -frimærker, som kunderne kan benytte til at sende en hilsen på dagen.

Til redaktionen: yderligere oplysninger fås hos pressechef i Post Danmark Morten Nielsen på 33 61 60 01.

Sidst opdateret: 02-04-2014 20:26