Miljøvenligt postkøretøj på frimærke

Siden el-cyklen i 2011gjorde sit indtog i Post Danmark, er den gået hen og blevet hverdag for en stor del af landets postbude, og nu kan det miljøvenlige postkøretøj så også ses på frimærke. Det sker fra 4. marts, hvor Post Danmark udsender et frimærke med den trehjulede el-cykel som motiv.

- I Post Danmark har vi en lang tradition for med jævne mellemrum at udgive frimærker, der viser tidens postkøretøjer. Denne gang er valget helt naturligt faldet på elcyklen, fordi den spiller en vigtig rolle i arbejdet med at sikre en grønnere og mere effektiv distribution, siger Lene Reipuert, chef for Post Danmark Frimærker.

I øjeblikket findes der ca. 1.100 trehjulede el-cykler i Post Danmark, mens yderligere 400 er på vej. Dertil kommer ca. 300 af den tohjulede slags.

Post Danmark har selv stået for udviklingen af den innovative og miljørigtige cykel, der indgår som et led i bestræbelserne på at nå virksomhedens mål om at nedbringe CO2 udslippet med 40 pct. inden år 2020.

I modsætning til den traditionelle postcykel kan el-cyklen rumme væsentlig mere post samtidig med, at den giver en mere sikker kørsel og mulighed for højere hastighed. Desuden har den gjort det muligt at skrotte mange af de gamle benzinknallerter. Et af de postbude, der det seneste års tid har brugt den nye el-cykel på sine rute, er Signe Magnussen fra Brønshøj Distributionscenter.

- Cyklen har virkelig forbedret min arbejdsdag. Du kommer nemmere og hurtigere rundt og er ikke så træt i benene om aftenen. Og du slipper for depoterne, fordi der kan være meget mere post med på cyklen, siger hun.

El-cyklen har allerede skabt opmærksomhed uden for Danmarks grænser, og i efteråret 2012 blev den tildelt en fornem innovationspris på den internationale postkonference, POST-EXPO i Bruxelles.

Interesserede får i øvrigt mulighed for at bese el-cyklen på tætteste hold, når et eksemplar i forbindelse med frimærkeudgivelsen bliver udstillet i Showroom, nabo til Posthuset og Post & Tele Museum i Købmagergade i København.

Til redaktionen: Yderligere oplysninger fås hos Post Danmark Kommunikation, telefon 33 61 60 01.

Sidst opdateret: 02-04-2014 20:19