Julkortsdilemmat - åtta av tio får julkort från någon de glömt skicka till

Posten uppskattar att svenskarna skickat drygt 30 miljoner julkort med posten i år. Trots det är det många som nu efter jul har dåligt samvete och plågas över julhälsningar de fått men som de missat att skicka en egen hälsning till. Faktum är att åtta av tio privatpersoner nyligen mottagit en julhälsning från någon som de själva har glömt att skicka till.

Postens årliga julundersökning* visar att sju av tio personer tycker att det är viktigt att behålla traditionen att skicka julhälsningar med Posten. Julkort är också något som gör svenskarna glada och visar att någon bryr sig om dem. Trots det glöms det ibland bort i julstöket och åtta av tio (83 procent) har fått en julhälsning i brevlådan från någon de glömt att skicka till.

De mest glömska julkortsskickarna är män. 85 procent av männen har fått julkort från någon de missat att skicka till i jämförelse med motsvarande 82 procent av kvinnorna. Geografiskt sett verkar personer i norra Sverige vara mer glömska med 88 procent som missat att skicka julkort till någon de fått av. I mellersta Sverige och södra Sverige är andelen 83 procent.

- För att rädda situationen, och i vissa fall relationen, är en enkel lösning att skicka ett nyårskort. Ett annat tips för den glömske är att spara julkorten man fått den här julen eller redan nu lista vilka som ska få en julhälsning 2012, säger Anette Eriksson, julinformatör på Posten.

Tips på hur man kan gottgöra ett missat julkort:

- Skicka en nyårshälsning med personliga lyckönskningar inför nästa år.

- Passa på att bjuda in till en fest och gör det på ett sätt som bräcker varenda julkort. På www.gladjespridaren.se finns inspiration och tips för egentillverkade inbjudningar till både mellandagsfester, nyårsbalunser och julgransplundringar.

- Med hjälp av ”Riktiga vykort” kan glömska personer skicka riktiga vykort genom att ladda upp en bild som sedan trycks av Posten och delas ut av brevbäraren som ett vanligt kort. Gå in på Posten.se/vykort eller använd appen Riktiga vykort som finns för både iPhone och Androidtelefoner.

- Skicka en postkaka, www.postkakan.se, ett litet bakverk som delas ut av brevbäraren.

* Resultaten bygger på en undersökning TNS SIFO gjort på uppdrag av Posten. Undersökningen genomfördes under perioden 31 oktober-10 november 2011 och omfattade 2000 telefonintervjuer med ett riksrepresentativt urval av den svenska befolkningen över 15 år.

PostNord bildades 2009 genom samgåendet mellan Post Danmark A/S och Posten AB. Koncernen erbjuder kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden och har en omsättning på cirka 42 miljarder SEK och drygt 40 000 medarbetare. Verksamheten bedrivs i affärsområdena Breve Danmark, Meddelande Sverige, Logistik och Informationslogistik. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med huvudkontor i Solna, Sverige.

Senast uppdaterad: 2014-02-18 16:01