Bruksmiljö populäraste frimärket 2011

Frimärket Mackmyra från häftet Bruksmiljöer vann omröstningen Årets Frimärke 2011. På andra plats kom Solenergi och på tredje plats Strumpor. Det sammanlagda antalet avgivna röster var närmare 21.000 vilket är cirka tusen fler än förra omröstningen.

- Jag är glad över det stora engagemanget för frimärken. Det är roligt att se att många väljer frimärke med omsorg, säger Postens frimärkschef Britt-Inger Hahne.

Årets Frimärke 2011 har formgivits av Norbert Tamas och graverats av Piotr Naszarkowski. Förlaga är ett fotografi av Emma Krantz. Frimärket ingår i häftet Bruksmiljöer.

Tre-i-topp i omröstningen Årets Frimärke 2011
1) Bruksmiljön Mackmyra (frimärke nr 11) 22 procent av rösterna
2) Solenergi (nr 13) 12 procent
3) Strumpor (nr 23) 10 procent

Omröstningen Årets Frimärke 2011 pågick mellan 17 november 2011 och 3 januari 2012. Det är sjunde året i rad som Postens kunder har kunnat rösta på sin frimärksfavorit på hemsidan Posten.se eller via kort eller brev.

Digitalt foto av Årets Frimärke 2011 bifogas.

PostNord bildades 2009 genom samgåendet mellan Post Danmark A/S och Posten AB. Koncernen erbjuder kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden och har en omsättning på cirka 42 miljarder SEK och drygt 40 000 medarbetare. Verksamheten bedrivs i affärsområdena Breve Danmark, Meddelande Sverige, Logistik och Strålfors. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med huvudkontor i Solna, Sverige.

Senast uppdaterad: 2014-02-18 16:01