Laksens vandring

I 1970'erne begyndte man at avle laks i Norge. Projektet var baseret på høje kvalitets- og sikkerhedskrav. Desuden havde man et målrettet fokus på forskning og udvikling. Formålet var at give "den norske laks" et klart varemærke.

I dag er Norge verdens næststørste eksportør af fisk og skaldyr og den måske mest miljøorienterede producent. Erhvervet udgør en betydelig del af landets BNP. Produkterne sælges til mere end 150 lande. Nordmændene er selv storforbrugere af havets rigdom. I Norge spiser hver indbygger 36 kilo fisk og skaldyr om året. Det er næsten det dobbelte af, hvad for eksempel en dansker spiser.

Norges natur giver optimale forudsætninger for fiskerierhvervet. Landets kyststrækning svarer i længde til mere end en gang jordens omkreds, og her er beskyttede havområder, hvor det arktiske ishav møder den varme Golfstrøm.

Men landets geografi giver også udfordringer. Hvordan håndterer man logistikken, når fangsterne landes? Levnedsmiddeltransporter, særligt af fisk og skaldyr, kræver uafbrudte køle- og frysekæder samt sikre og effektive transporter. Den komplekse rejse fra fjord til bord stiller krav til logistikløsninger af høj kvalitet.

Hver dag transporterer PostNord tusindvis ton fisk og dagligvarer i Norge. Det gør os til en af de førende leverandører af logistikløsninger til norsk fiskeri. Fra vores terminaler i Norge flyder havets delikatesser ud til norsk dagligvarehandel eller til eksport videre ud i verden. Det er sandt, at laksen vandrer!