PostNord får guld på IPC's miljørangliste

PostNords miljøarbejde er så godt, at det udløser en topplacering på International Post Corporations (IPC) årlige rangliste. 20 postoperatører er blevet bedømt. Det er femte år i træk, koncernen belønnes med en placering blandt de seks bedste, siden målingerne begyndte i 2008.

PostNords miljøarbejde er gennem flere år blevet vurderet som noget af det bedste i branchen af IPC, samarbejdsorganet for verdens førende postvirksomheder. I vurderingen måles de deltagende postvirksomheders kvalitative miljøarbejde indenfor eksempelvis ledelsens engagement i klimaarbejdet, hvordan flåden af køretøjer ser ud, anvendelsen af vedvarende energi, og hvordan udledningsniveauerne er.

– PostNord var igen en af vores førende deltagere i EMMS-programmet, med fantastisk 93 pct. i håndtering af drivhusgasser og imponerende rapportering af årlige reduktioner af CO2. Med en af de største elbilsflåder blandt vores medlemmer har PostNord demonstreret sit engagement i at reducere CO2 udslip i transporter, siger Pieter Reitsma, chef for bæredygtighed hos IPC.

Vurderingen tager udgangspunkt i de forventninger omverdenen og kunder har til store logistikoperatører. Stadig flere af PostNords kunder forventer, at koncernen har et godt miljø- og klimaarbejde.

– PostNord har et godt miljøarbejde, og nu handler det om at fastholde og udvikle det, men det sker ikke af sig selv. Derfor står miljø- og klimaarbejdet forsat højt på koncernens dagsorden, hvad der også fremgår af vores placering, siger Mårten Sjölin, PostNords miljøchef.

Årets rangliste fra IPC viser, at stadig flere postoperatører har satset aktivt på miljøarbejdet, da flere operatører har forbedret deres tal i målingen.

– Konkurrencen om topplaceringerne bliver hårdere, og det er godt. Det er positivt, at stadig flere forbedrer deres arbejde, siger Mårten Sjölin.

PostNord har et langsigtet mål om at reducere CO2-udledningen med 40 pct. inden 2020, hvilke også fremhæves af IPC.

– IPC vil også gerne lykønske PostNord med at få sit reduktionsmål officielt anerkendt af Science Based Targets-initiativet. Det er en bemærkelsesværdig præstation, siger Pieter Reitsma.

Sidst opdateret: 29-11-2018 15:52